Bliv klædt på til seksualundervisning på gymnasiet. Næste kursus i Odense d. 5.11.2024

Vi har tilrettelagt et endagskursus for dig, der er gymnasielærer og gerne vil klædes på til at løfte gymnasiernes nye opgave om seksualundervisning. Kurset er relevant for dig der er underviser på STX, HHX og HTX, og uanset hvilke fag du har.

 På kurset får du:

  • Inspiration til seksualundervisning i og udenfor fagene.

  • Værktøjer og materialer til planlægning med dine fagkollegaer.

  • Viden om fire faglige tilgange til seksualundervisning: sundhedspædagogisk, normkritisk, rettighedsbaseret og fællesskabs- og dannelsesorienteret tilgang.

  • Viden om de centrale undervisningstemaer: seksuel sundhed, herunder kroppen, prævention og sexsygdomme, rettigheder og antidiskrimination, køn, seksualitet og kønsidentitet, grænser og samtykke samt digitale omgangsformer og krænkelser.

  • Forslag til konkrete undervisningsforløb og øvelser.

Praktiske informationer

Tid og sted: Næste kursus er I Odense d. 5.11.24.

Tilmelding: Kurset udbydes som en del af GL’s kursuskatalog, og du kan tilmelde dig via GL. Læs mere og tilmeld dig her. Du kan også booke et skolebaseret kursus, der er skræddersyet til jeres behov og udfordringer.

Forplejning: Kurset er med fuld forplejning.

Undervisere: Morten Emmerik Wøldike og Mette de la Motte Gundersen. Begge har beskæftiget sig med seksualundervisning og unge i mange år.

Ny opgave

  • Kurset giver hjælp og inspiration til, hvordan I kan varetage den nye opgave med obligatorisk seksualundervisning på gymnasiet og dermed sikre den bedst mulige integration med den faglige undervisning og gymnasiets øvrige aktiviteter og trivselsarbejde.

  • Vi anbefaler, at minimum to undervisere fra hvert gymnasium? deltager.

Om LGBTQ+ i skolen: ”Det er skønt at se en bog om køn og seksualitet være så relevant i forhold til de fag, der er på skoleskemaet i forvejen”

— folkeskolen.dk, læs hele anmeldelsen her.

Ny bog om LGBTQ+ i skolen

I 2022 skrev jeg og Annette Hildebrand bogen: LGBTQ+ i skolen. Det gjorde vi på baggrund af efterhånden mange undersøgelser, der viser, at LGBTQ+ elever mistrives skolen på en række parametre som ensomhed, mobning, diskrimination og vold.

Vores mål med bogen er at skabe refleksion hos skolefolk om, hvordan man kan tilrettelægge en undervisning og skoledag, hvor alle elever trives, og kan være den de er, uden at risikere eksklusion, mobning og diskrimination.  

Fokus i den første halvdel af bogen er på viden om køn, seksualitet og LGBTQ+, samt på hvordan man kan tænke normer, køn, seksualitet og mangfoldighed ind i sin generelle pædagogiske og didaktiske værktøjskasse. Bogens anden halvdel består af LGBTQ+ inkluderende greb, øvelser og undervisningsforløb, der kan bruges direkte i undervisningen.

Lyt mere her:

Aftenklubben om LGBTQ+ i skolen

Bogklog om LGBTQ+ i skolen

”Det giver mening at koble det til undervisningen, for især køn fletter sig ind i mange læreres praksis, når der for eksempel skal deles hold i galgeleg, laves nye pladser i klassen eller formes grupper til gruppearbejde. Overordnet set, så er det opløftende at se en bog, der har er så fokuseret på at koble teorien til praksis, men stadig har en teoribogs faglige dybde.”

— folkeskolen.dk, læs hele anmeldelsen her.

  • Seksualiteten midt i livet

    Seksualiteten midt i livet er for alle os, der har lyst til at blive klogere på, hvad der egentlig kan ske med vores lyst, seksualitet og sexliv, når vi bliver ældre.

  • Forældre til transkønnede og nonbinære unge

    Er du forælder til et ungt menneske, der er transkønnet eller non-binær? Og kan dette være et ensomt sted at stå? Så er dette seminar måske noget for dig.

  • Sexologisk rådgivning

    Jeg tilbyder normkritisk sexologisk rådgivning i trygge rammer. Både for enkeltpersoner, partnere og forældre. I København og online.